בדיקת שמיעה גזע המוח

לעתים יש צורך לבצע בדיקת שמיעה בגזע המוח. גזע המוח הוא זה שקולט את הצלילים שכבר הומרו לשדרים עצביים. על מי בדיקה זו מתבצעת ומה היתרונות שלה? מדוע היא נדרשת? הנה כל הפרטים. 

מה זה בדיקת ברה?

בדיקת ברה היא בדיקת שמיעה אובייקטיבית שמבצעים בדרך כלל על תינוקות בדיקה זו נקראת bera –brainstem evoked response והיא בדיקה נוירולוגית. יש שני שלבים בקליטת השמע, יש את ההולכה עצמה שהיא הכניסה של גלי הקול עד לעור התוף ואז משם יש את החלק העצבי. את החלק העצבי הדביקה הזו צריכה לבדוק, או במלים אחרות, את תגובת גזע המוח לגירוי הקולי. כך אפשר להבין עד כמה הנבדק באמת שומע טוב, ולהבין מה הטיפול הכי טוב שיכול להינתן לו בהתאם לבעיה שלו. בדיקת שמיעה זו כמו כל בדיקה אובייקטיבית אחרת אינה מצריכה כל שיתוף פעולה מצדו של הנבדק.

כיצד מתבצעת בדיקה לגזע המוח?

בדיקת שמיעה גזע המוח יכולה להתבצע בשכיבה או בישיבה. הבדיקה צריכה להתבצע כאשר הנבדק רגוע כדי שהתוצאות יהיו כמה שיותר אמינות. אם מדובר בילד או בתינוק בדרך כלל מטשטשים אותו מעט כדי שהבדיקה תעבור כמו שצריך הרי אין באמת סיבה שהוא יהיה ער שכן זו בדיקה אובייקטיבית לגמרי. לאחר מכן מחברים אלקטרודות אל ראשו של הנבדק ומצמידים אל אוזניו אוזניות קטנות. דרך אותן אוזניות משמיעים נקישות בעוצמה משתנה, בדרך כלל העוצמה תרד עם הזמן כדי להבין עד כמה בעיית השמיעה חמורה. תגובות העצב נמדדות באמצעות האלקטרודות שחוברו אליו וכך אפשר להבין מה שהמוח מצליח לקלוט. הבדיקה אינה כרוכה באי נעימות כלל ואורכת בין 30 ועד 60 דקות בממוצע.

מתי צריך לבצע בדיקה לגזע המוח?

בדיקת ברה היא בדיקה חשובה מאוד בעיקר כאשר אין אפשרות לבקש את שיתוף הפעולה של הנבדק. עם זאת, יש מצבים הם משתמשים בבדיקה הזו באופן שגרתי כדי לפסול בעיות שונות במערכת השמע, כמו למשל להבין האם הבעיה היא בהולכת גלי הקול או בקליטתם על ידי גזע המוח. 
את הבדיקה מבצעים אצל חלק מהאנשים שמתלוננים על ירידה באיכות השמיעה. כמו כן, אם בדיקת שמיעה רגילה לא הצליחה להשיג את התשובות, מבצעים בדיקה לגזע המוח כדי להבין טוב יותר מה בדיוק הבעיה. בדיקת שמיעה גזע המוח מתבצעת גם כאשר יש חשד לגידולים בתעלות השמע או ממצא מחשיד אחר.
עוד אחד מהמצבים בהם יש לבצע בדיקת שמיעה גזע המוח היא כאשר יש לנבדק טרשת נפוצה או שהוא נמצא בתרדמת. במצבים כאלו יש לבדוק האם גזע המוח נפגע ואם כן, עד כמה. זה מדד טוב כאשר הנפגע גם לא יכול לשתף פעולה וגם כשיש צורך בנתונים מדויקים ואובייקטיביים. גם לאדם שסובל מוורטיגו או מסחרחורות ניתן לבצע את הבדיקה ולקבל תוצאות מדויקות.

כשבודקים תינוקות וילדים

כאשר בודקים תינוק, מגלים עד כמה קשה לפעול לא שיתוף הפעולה של הנבדק. אין ספק שהתינוק לא עושה זאת בכוונה או במודע אך בכל מקרה צריך למצוא פתרון לבדיקה שלו. הפתרון כבר צוין במאמר הזה והיא בדיקת ברה. בדיקת ברה יכולה לספר האם המוח של התינוק או הילד קולט את גלי הקול שמשמיעים לו. כמובן שיש אפשרות לבדוק את התגובות שלו גם באופנים אחרים, כמו למשל מצמוץ, הסתה של ראש, הפסקת דיבור וכולי, אך בדיקה ברה לגזע המוח היא המדויקת ביותר שיש. הבדיקה הזו יכולה להיות מהירה יותר מבדיקה רגילה והתוצאות שלה מדויקות יותר. 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכון שמיעה עם החזר מקופת חולים

בדיקות שמיעה בהסדר עם קופת חולים

כמה זמן מקובל להמתין בתור למכון שמיעה?