בדיקות שמיעה אובייקטיביות

מהן בדיקות שמיעה אובייקטיביות ומתי צריך אותן? הנה ההסבר המלא.

מהן בדיקות שמיעה אובייקטיביות?

בדיקות שמיעה יכולות להיות מגוונות במיוחד, ולעתים יהיה לכם קשה מאוד להבין מה בדיוק בודקים. יכול להיות שתסתבכו אם הבדיקה תהיה מורכבת מדיי ובעיקר אם לא תתעניינו, כי מעבר לכך שמדובר בבדיקה של איכות השמיעה שלכם, יש חלקים שונים במערכת הזו ולעתים יהיה צורך בבדיקות שונות ואף מיוחדות כדי להבין מה החלק הפגוע. בדיקות השמיעה באופן כללי מתחלקות לבדיקות אובייקטיביות ובדיקות סובייקטיביות כאשר בדיקות אובייקטיביות לא תלויות במה שהנבדק אומר. הוא לא צריך לומר אם הוא שומע או לא, את התוצאות אפשר למדוד גם בלי שיתוף הפעולה שלו.

על מה מתבססות הבדיקות הללו?

בדיקות שמיעה סובייקטיביות יכולות להיות מובנות הרבה יותר. כאשר אדם מגיע למכון שמיעה כדי להיבדק, מניחים עליו אוזניות ומשמיעים לו צלילים שונים. הצלילים יושמעו מכל אחת מהאוזניות והוא יצטרך לומר מאיפה הוא שומע אותם, כמו כן העוצמה של הצלילים תונמך לאיטה עד אשר יבינו באיזו נקודה הנבדק לא שומע. בדיקות אובייקטיביות יבדקו כיצד גזע המוח מגיב לקול, הרי הוא זה שמפרש את הצלילים שלהם. גלי הקול עוברים באוזן הפנימית עד לעור התוף ומשם עור התוף מרעיד את הגלים עד אשר נוצרים גירויים עצביים. את הגירויים האלו אפשר למדוד בבדיקות שמיעה אובייקטיביות.

כיצד מבצעים את הבדיקות הללו?

אין ספק שלמי שרגיל לבדיקות שמיעה סובייקטיביות ואפילו לאדם הממוצע שלא זוכר את בדיקת השמיעה האחרונה שהוא ביצע, בדיקות שמיעה אובייקטיביות יישמעו מעט מוזרות. בדיקות אלו מתבצעות על ידי אלקטרודות שמחוברות אל הראש באזור המתאים כדי למדוד את התגובה המוחית להישמע הצלילים. כמובן שבודקים את הקליטה של המוח בעוצמה משתנה. בצורה כזו ניתן להבין האם הבעיה היא בהולכה החשמלית של הגירויים או ההולכת ההולכה הקולית שלהם. בדיקות אלו מתבצעות אל ורק במכוני בדיקה מוסמכים, כאשר לא כל מכון יכול לבצע אותן וזו נקודה שצריך לזכור.

למי בדרך כלל הבדיקות יבוצעו?

בדיקות שמיעה אובייקטיביות יכולות להתבצע למגוון רחב של נבדקים מסיבות שונות אך בראש הרשימה אפשר למנות את הילדים והתינוקות. מדוע דווקא הם? בעיקר בגלל שאין אפשרות לבדוק אותם בדרך אחרת. אפשר לקלוט את הגירויים שלהם באופן שונה, כמו למשל מצמוץ, הפסקת דיבור או גירוי שהם מבצעים בהתאם לקול, אך בדיקה זו תהיה מדויקת יותר.
בדיקות שמיעה אובייקטיביות יכולות להתבצע גם לאנשים שיכולים ורוצים לשתף פעולה עם צוות הבדיקה אך הבדיקות הסובייקטיביות לא מספקות. לא מספיק לפסול את בעיה בחלק אחד וכך לקבוע שהבעיה בחלק אחר, יש צורך להבין את באופן מדויק. לכן יש צורך לבצע את הבדיקה לאזורים המוחיים ולא רק לחלקים באוזן כאשר לא מצליחים להבין מה החלק הפגוע.

מי מחליט על בדיקות שמיעה אלו?

על בדיקות שמיעה אובייקטיביות יכול להחליט רק הצוות שנמצא במכון השמיעה. כמובן שבהמלצת רופא אוזניים אפשר לעבור את הבדיקה הזו. יש אפשרות באופן תיאורטי לעבור את הבדיקה הזו סתם כך אם רוצים אך אין בכך היגיון, הרי אין סיבה שאדם פשוט ירצה לבצע אותה על דעת עצמו, בטח אם  אין חשד כלשהו וגם בגלל המחיר שלה בהיעדר סבסוד מתאים שמגיע רק אחרי הפניית רופא. בדיקות שמיעה אלו מתאימות לאנשים שונים לפי הבעיה שלהם או לפי המצב שלהם כמו שציינו כבר בספקה הקודמת. חשוב זלכור כי הבדיקה הזו יכולה להצטרף לבדיקות אחרות והיא עוד כלי לאבחון הבעיה.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכון שמיעה עם החזר מקופת חולים

בדיקות שמיעה בהסדר עם קופת חולים

כמה זמן מקובל להמתין בתור למכון שמיעה?