בדיקות שמיעה - איך זה עובד היום?

בדיקות שמיעה הם בדיקות די פשוטות שלא מצריכות מכם הכנה מיוחדת ובטח לא מאמץ, כי הצוות שנמצא במכון השמיעה יעשה הכול ויציג את התוצאות בפני רופא. כיצד מתבצעות בדיקות שמיעה בימינו והאם הן מתבצעות באופן שונה לכל אחד ואחד שניגש לבדיקה? זה הזמן לגלות את כל הפרטים.

סוגים רבים של בדיקות שמיעה

בדיקות שמיעה הן למעשה שם כולל למספר רחב של בדיקות. יכול להיות שכשהייתם קטנים בדקו אתכם בצורה מסוימת כאשר חדי הזיכרון שקוראים את השורות הללו ייזכרו שהשמיעו לכם כל מיני צלילים והייתם צריכים לומר מה אתם שומעים, מאיזה אוזן וכן הלאה. אולי זו הבדיקה הזכורה ביותר עבורכם אך אם תבצעו אותה בגיל מתקדם יותר תגלו שהיא יכולה להתבצע במגוון רחב של דרכים אחרות, כאשר הבדיקה חייבת להיות מותאמת גם לגילו של הנבדק וגם לסיבה שבגינה הוא הגיעה לבדיקה. בסופו של דבר יש חלקים שונים לאוזן ולכן יש צורך להתייחס לאזור הפגוע לשלילת הבעיות.

מה הקשר בין גיל הנבדק לבדיקה?

אפשר לנחש מדוע בדיקת שמיעה לילדים לא תתבצע כמו בדיקת שמיעה לתינוקות וגם אפשר לנחש לפי ההיגיון הבריא מדוע  בדיקת שמיעה לשתי האוכלוסיות הללו לא תתבצע כמו בדיקת שמיעה למבוגרים. ברגע שהנבדק לא משתף פעולה כי הוא פשוט לא מבין על מה מדברים איתו, יש צורך לחשוב על פתרונות יצירתיים. 
למשל, למבוגרים בדיקות שמיעה לא יגלו כל בעיה והמבוגר יכול לשתף פעולה באופן מלא ולהגיד מה הוא שומע, עד כמה חזק הוא שומע את הצליל וכמובן לתאר באופן די מדויק את כל מה שהוא חווה. ילד לעומת זאת לא יהיה מדויק כמו מבוגר, הוא יכול להתבלבל בבדיקה ולעתים הבלבול יהיה בלחץ בגלל האווירה בבדיקה והמתאר כולו ולאו דווקא בגלל הצליל שהושמע.
בדיקת שמיעה לתינוקות וילדים תתבצע באופן שונה לחלוטין. יש כמה בדיקות שיכולות להיות טובות לתינוק הצעיר כאשר יש בדיקות שיכולות לבדוק את התגובה הכללית של האוזן לצליל ויש בדיקות שיבדקו את התגובה המוחית כאשר המטרה היא לבדוק האם השדר עובר באופן עצבי מהאוזן לגירוי מוחי שמביא לעיבוד, שאותו התינוק כמובן עוד לא יכול לבצע. 

האם הבדיקה מושפעת מסוג הבעיה?

כמובן שעד לקבלת תוצאות בדיקה המדויקות אחרי בחינה שלהן בעיני רופא אי אפשר לדעת בדיוק מהי הבעיה באוזן ואם היא בכלל קיימת, אך לעתים רופא אף אוזן גרון יגלה בעיה כלשהי באוזן ואז בבדיקת השמיעה שאליה הוא ישלח את המטופל, יהיו הוראות ספציפיות לפי סוג הבעיה. כמו כן, ייתכן שלפי הסימנים של אותו אדם, כמו למשל המתאר שגרם לו לבעיית השמיעה או גורם אחר כמו תחושת לחץ באוזניים או חבלה, יכוונו את הצוות במכון לבדיקת שמיעה לבצע בדיקה מפורטת יותר.

מה בנוגע למכון השמיעה ולמימון?

אולי החלק המעניין ביותר עבור החוששים לשלום השמיעה שלהם הוא העניין הבירוקרטי והכספי. בסופו של דבר אנשים רבים יותר היו בודקים את עצמם אם מכון לבדיקת שמיעה היה לדי ביתם ויכול לקבוע להם תור לאיזה תאריך ושעה שנוח להם, ואם הבדיקה הייתה חינמית. אז אין תורים בכל יום שתרצו והבדיקה ממש לא חינמית אך קופת החולים יכולה להשתתף בבדיקה אפילו שהיא מתבצעת במכון שמיעה פרטי, כאשר למכון שמיעה פרטי יש תורים רבים יותר מאשר למכון שמיעה ציבורי. עלותה של בדיקת שמיעה נעה בין 50 ועד 250 שקלים בהתאם לסוג החברות בקופת החולים שלכם.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכון שמיעה עם החזר מקופת חולים

בדיקות שמיעה בהסדר עם קופת חולים

כמה זמן מקובל להמתין בתור למכון שמיעה?