איך יודעים שלילד יש בעיית שמיעה?

 זיהוי סימנים של בעיות שמיעה אצל תינוקות או ילדים יכול לעזור בהתמודדות עם הבעיה ואף למנוע נזקים בלתי הפיכים. אבל מהם הסימנים האלה ועם מי מתייעצים במידה ועולה חשד לבעיות רלוונטיות? הנה כל הפרטים

בעיית שמיעה משפיעה בצורה חמורה מאוד על בריאות האדם. כאשר יש בעיות שמיעה, המשמעות המיידית היא חוסר יכולת להתרכז ופגיעה בתקשורת עם הסביבה. בגילאים מבוגרים, זה בא לידי ביטוי בהפרעות שונות ובירידה בתפקוד הקוגניטיבי. אבל גם בגילאים צעירים, צריך לזהות מוקדם סוגים שונים של בעיות שמיעה כדי להתמודד איתן באופן אפקטיבי.

השאלה היא איך ההורים אמורים לדעת שלילד יש בעיית שמיעה. בשביל לתאם בדיקת שמיעה לילדים, צריך כמובן לזהות את סימני האזהרה. אם מוסיפים למשוואה את זה שהרבה ילדים מבלים את רוב שעות היום שלהם מחוץ לבית ורק בגן או בבית ספר, מבינים למה מדובר על משימה מורכבת.

תינוקות: כך יודעים שצריך לתאם בדיקת שמיעה

הדבר הנכון לעשות הוא קודם כל להפריד בין בדיקת שמיעה לילדים ולתינוקות. ככל שמקדימים לתאם בדיקת שמיעה כזו, כך הסיכוי לזהות את הסיבה לבעיה עולה ויחד איתו גם סיכויי ההצלחה של הטיפול. אבל כדי להבטיח טיפול מוצלח, מתחילים בזיהוי סימנים של בעיות שמיעה אצל תינוקות.

חשד לירידת שמיעה אצל תינוקות צריך להתעורר קודם כל כאשר הם לא מתעוררים מרעשים או לא נבהלים מרעש חזק ופתאומי. כמו כן, סימנים אחרים שאמורים להעלות חשד מופיעים אצל תינוקות שלא מחפשים מקור קול גם אחרי גיל חצי שנה, אם התינוק לא משמיע מגוון קולות וצלילים בגילאים 9-10 חודשים ואצל תינוקות שלא מנסים לחקות קולות וצלילים סביב גיל השנה.

בהמשך, הסימנים שמעלים חשד לירידת שמיעה אצל תינוקות הם חוסר יכולת לפתח אוצר מילים בסיסי גם סביב גיל 10-15 חודשים. אם במקביל התינוק לא מבצע הוראות פשוטות עד גיל שנה וחצי, צריך לתאם עבורו בדיקת שמיעה לילדים.

מה מאפיין בעיות שמיעה אצל ילדים?

הטעות הנפוצה גורסת שקל יותר לזהות בעיות שמיעה אצל ילדים מאשר אצל תינוקות. אז נכון שיש בזה מן האמת, אבל הדברים הם לא חד משמעיים. גם בגילאים מעט מבוגרים יותר, יש כמה דברים שההורים חייבים להיות מודעים אליהם:

א. עוצמה חזקה – ההורים יכולים לדעת שהגיע הזמן לתאם בדיקת שמיעה לילדים כאשר הם כל הזמן מבקשים להגביר את העוצמה של המוזיקה, הטלוויזיה או כל מסך אחר. אם הילד זקוק לעוצמה חזקה, יכול להיות שיש לו בעיית שמיעה.

ב. חיפוש פני הדובר – כדאי לבדוק כמה פעמים בשיחה הילד אומר "מה" כי הוא לא שמע, אך לברר גם את ההתנהגות שלו. אם לדוגמא הילד מחפש את פני הדובר כדי להבין מה נאמר לו, יכול להיות שזה נובע בגלל חוסר יכולת מדויקת להאזין לצלילים.

ג. תלונות של הצוות החינוכי – קושי בלימודים או במטלות הגן יקבל בדרך כלל ביטוי אצל הצוות החינוכי. אם המורה או הגננת מתלוננים על קושי בישיבה, בביצוע הוראות או בריכוז, יש מקום לתאם בדיקת שמיעה לילדים.

החדשות הטובות הן שיש בדיקות שמיעה לא פולשניות ולא מסוכנות שיכולות להתבצע עבור ילדים ותינוקות. בדיקות אלו בטוחות לחלוטין, הן לא מסכנות את הילד והתוצאות שלהן מהירות. על בסיס תוצאות הבדיקה, אפשר להחליט איך ממשיכים להתקדם. אם מזהים בעיה ספציפית, יש גם מקום להתייעץ עם מומחים לשמיעה כדי למצוא את הפתרון הכי רלוונטי.


בדיקת שמיעה לילדים



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכון שמיעה עם החזר מקופת חולים

בדיקות שמיעה בהסדר עם קופת חולים

כמה זמן מקובל להמתין בתור למכון שמיעה?