איך מזהים לקות שמיעה בילדים?

לקות שמיעה יכולה להיות בכל גיל ולא תמיד היא נובעת מפגיעה חיצונית, אלא לעתים מפגיעה מולדת או פגיעה התפתחותית. לקות שמיעה יכולה להיות גם אצל ילדים קטנים ולמעשה האבחון הופך להיות הרבה יותר מורכב. מדוע האבחון מורכב? כיצד פותרים את הבעיה? האם אפשר לזהות את הלקות בבית? הנה כמה דברים שחשוב לדעת.




מדוע קשה לאבחן בעיות שמיעה אצל ילדים?

כאשר אדם מסוים סובל מבעיית שמיעה או מכל בעיה אחרת, הוא מדבר על כך עם אנשים. המצב שונה מאוד אצל ילדים ובטח אצל תינוקות, כי הם לא משתפים בצורה ברורה מה מפריע להם, ולעתים הם בכלל לא יודעים שיש להם בעיה. אין להם באמת מושג מה זה לשמוע טוב או לא לשמוע טוב ולעתים הם בכלל לא יכולים לדבר. האבחון ללקות שמיעה אצל ילדים הופך להיות מורכב יותר אך הוא אפשרי אם תשימו לב לכמה סימנים.

סימנים לזיהוי לקות שמיעה אצל הילד

·         בגיל מוקדם מאוד, עד גיל חצי שנה בערך, התינוק בכלל לא יכול לדבר. קשה מאוד לזהות בעיה אצלו אך כן תוכלו להבין האם הוא בכלל מתייחס לקולות שאתם משמיעים לו או שלא. אם הוא לא מזיז את הראש לכיוון הקריאה לעברו באופן מחשיד, כדאי לבדוק אותו.
·         בין גיל חצי שנה לשנה, הפעוט יכול לא להקשיב שמדברים אליו בצורה הרבה יותר ברורה. הוא לא מזהה את המלים שאתם אומרים לו למרות שבפנייה מקרוב הוא כן מבין ואף אומר אותן בעצמו. הוא לא מנסה או לא מצליח לומר מלים בסיסיות כמו אבא ואימא, כלומר לא מצליח לחזור אחרי הדיבור.
·         בגיל מתקדם יותר הוא לא יצליח לבצע הוראות פשוטות, לא יקשיב לסיפורים או לשירים וכולה.

אבחון שמיעה מקצועי

אחרי שעלה אצלכם חשד לבעיית שמיעה אצל הילד, חשוב להגיע לאבחון מקצועי. רק בדיקת שמיעה מקצועית במכון שמיעה מוסמך תבהיר לכם מה בדיוק הבעיה שיש לילד, מה החומרה שלה וממה היא נובעת, אם בכלל יש לו אחת כזו. לעתים יש חשש ללקות שמיעה אך היא מתבטלת כאשר מגיעים למכון שמיעה, אך עדיף להיות דאגן ולחשוב שלילד יש בעיה מאשר להיות שאנן ולהחמיר אותה עם השנים. לקות שמיעה היא בעיה שאפשר לחיות איתה חיים רגילים לחלוטין אך חבל שהילד ימשיך לסבול מלקות שכזו בלי התאמה של מכשיר שמיעה הולם.

 from galei-kol.tumblr Feed

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מכון שמיעה עם החזר מקופת חולים

בדיקות שמיעה בהסדר עם קופת חולים

כמה זמן מקובל להמתין בתור למכון שמיעה?